De Nederlandse datingindustrie is per jaar goed voor zo’n €422 miljoen. Dit bedrag wordt uitgegeven door de 1.04 miljoen actieve daters die Nederland rijk is. De Nederlandse single geeft gemiddeld €33,32 uit per date waarvan hij er gemiddeld twaalf heeft per jaar. Deze resultaten komen voort uit Love Economy: een internationaal onderzoek gehouden in zeven Europese landen. Love Economy werd geïnitieerd door Lexa.nl en uitgevoerd door het Centre of Economic Business Research (Cebr).

Dat de datingindustrie voor een hoop omzet zorgt was al bekend, maar een dergelijk gedetailleerd overzicht was nog niet eerder naar buiten gebracht. Het internationale onderzoek Love Economy, gehouden onder singles in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zweden, Noorwegen en Nederland, verschaft een kijkje in de precieze kosten van een date en laat zien hoe belangrijk dating is voor de financiële economie.

Europa vs. Nederland

Onderzoek in de bovengenoemde Europe landen heeft uitgewezen dat de 26.3 miljoen actieve singles in 2013 op 523.3 miljoen dates gingen, omgerekend 1.000 dates per minuut. Deze dates waren samen goed voor een omzet van €14.1 miljard. Uit economisch oogpunt betekent dit dat van elke €1000,- euro die consumenten in 2013 uitgaven, €2,45 een directe link had met dating.

Ook de Nederlandse singles hebben in 2013 niet stilgezeten. In totaal hebben er afgelopen jaar 12.67 miljoen dates plaatsgevonden. De gemiddelde kosten hiervan waren €66,64 euro per date. Met dit bedrag scoort Nederland Europees gezien erg hoog en komt uit op een tweede plek. Op een eerste plek staan de Noorse singles die met €83,23 de kroon spannen. De overige vijf landen geven tussen de €51,- en de €55,- uit aan een date.

Stefan van den Berg, Managing Director van Lexa.nl zegt: “Nog niet eerder zijn de uitgaven van de singles zo secuur geanalyseerd. Fantastisch om te zien dat dating in Nederland goed is voor honderden miljoenen euro’s per jaar. Vooral in economisch mindere tijden beknibbelen singles dus niet op een nieuwe date.”